Comerç Turisme i Consum

Comerç urbà català, un model d’èxit a Europa

En un context de crisi com l’actual, els estats necessiten, més que mai, sectors econòmics forts que els permetin situar-se amb èxit en posicions avantatjoses per poder competir en una economia cada cop més globalitzada. Catalunya compta amb un sector econòmic clau: el sector comercial.

Més enllà de les consideracions clàssiques dels efectes que produeix un comerç urbà fort i competitiu, que ERC ha defensat històricament (cohesió dels centres urbans, generador de seguretat i vida als pobles i ciutats,....), el comerç català és un contribuïdor important a l’economia del nostre país. Inclús ara, que estem en hores baixes econòmicament parlant, el comerç continua sent un sector clau. Ofereix milers de llocs de treball, fins a un 10% de l’ocupació total al nostre país, i genera beneficis importants per a l’economia catalana.

És per aquest motiu que l’aposta decidida per potenciar i promocionar el comerç urbà ha de ser una constant en aquesta etapa que obrim tot just ara de transició nacional. Serà el comerç, juntament amb altres sectors econòmics, el que ens ajudarà a situar-nos en el mapa dels estats competitius.

La pròpia legislació catalana, gràcies en bona part a ERC, s’ha adaptat sense problemes a la directiva europea de serveis (Bolkestein), reforçant la presència i ubicació del comerç a la trama urbana de les nostres ciutats i pobles, amb un mix de formats que afavoreix la competència, però que, a la vegada, protegeix el comerç tradicional.

La majoria d’estats europeus veuen en el nostre sector comercial un model a seguir. Per això molts d’ells han fet marxa enrere en decisions preses, per exemple en la ubicació fora de trama urbana de la majoria de centres comercials. Es dona la paradoxa que, mentre els estat europeus s’emmirallen en nosaltres i accepten com a vàlid i positiu el nostre model, l’Estat Espanyol continua el seu intent d’aniquilar tot allò que fa olor o regust a català, incloent-hi el model comercial. D’aquí el seu intent de liberalitzar els horaris comercials o permetre la ubicació de comerç fora de les ciutats.

En el camí que tot just iniciem cap a l’alliberament nacional, caldrà apostar decididament per tot allò que ens fa singulars, però també competitius, i el comerç urbà és un dels nostres sectors clau.


Arés Tubau
Secretària de la comissió sectorial de Comerç, Turisme i Consum