Comerç Turisme i Consum

El comerç a les Illes

Aviat es compliran 20 anys de la inauguració del primer centre El Corte Inglés a Palma. Recordo la portada de la premsa local amb una foto de'n Demetrio Peña, fundador i president de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca, a dalt d’una excavadora, protestant contra la construcció d’aquell centre comercial i en defensa del petit comerç de la ciutat.

A Mallorca, els grans projectes de galeries i centres comercials quasi sempre han fracassat: al carrer de Jaume III, el gran edifici de les Avingudes, avui reconvertit en oficines de l’Ajuntament, Porto Pi, Ocimax, etc. No així El Corte Inglés. El fet és que cada dos per tres sempre surt algun il·luminat amb un macro-projecte que acaba concitant el suport de l’Administració, en especial si els governs locals són de caire conservador. Per què serà que la dreta sempre espera àvida l’aparició de potencials comissionistes?

Aquest mes s’ha aprovat el projecte del nou gran centre comercial de Ses Fontanelles, al costat de la Platja de Palma. ‘Palma Springs’, que així es dirà la monstruositat, diuen que suposarà l’obertura de 200 tendes, 12 sales de cinema i un hipermercat. Segons els seus promotors, que el passat 13 d’octubre es feien la foto oficial al costat del batle de Palma i l’inigualable president del Govern, aquest que no pot anar pel carrer de cap poble per por als seus propis votants, suposarà la creació de 5.000 nous llocs de treball.

El que no diran els promotors d’aquest ‘pelotasso’ és quants petits comerços acabaran tancant per no poder fer front a la competència d’aquesta absurditat, quants treballadors perdran la seva feina, quantes empreses aniran a la fallida. Tampoc no diuen res sobre la lamentable uniformització estètica que representa una ciutat on les úniques tendes que es poden trobar són les mateixes que a qualsevol altre capital de província: l’imperi Inditex, Massimo Dutti, Zara, Jack&Jones, Pull&Bear, etc. Avui, a qualsevol ciutat del món trobes els mateixos grans centres comercials i sempre les mateixes marques. El producte de proximitat va desapareixent progressivament del mercat i, amb ell, les senyes d’identitat d’una terra, d’un país, d’una manera d’entendre el món. I d’una llengua, per descomptat.

Tot plegat per no parlar de l’atemptat ecològic que suposa la construcció d’aquest centre comercial en la darrera zona humida de Palma, un espai que l’any 2009 havia de ser objecte d’especial protecció d’acord amb el Pla Hidrològic de les Balears.

Tanmateix, ja no hi ha Demetrios a les organitzacions empresarials. Ben al contrari: incomprensiblement, el Partido Popular, un dia i un altre, sembla que gaudeixi d’enfangar i d’ofegar aquells sectors d’on provenen les bosses més importants dels seus votants: les classes mitjanes benestants, els petits empresaris, el petit comerç, gent conservadora aferrada a la tradició, a la missa de diumenge i que han votat les dretes ‘tota la vida’. Com és possible que aquests empresaris i els seus entorns continuïn donant suport un estil de governar que no fa res per ells, ben al contrari, sembla fer-ho tot contra ells?

Projectes de grans hotels al costat de les darreres platges verges del llevant de Mallorca, construccions per a multimilionaris a les darreres illes verges de les Pitiüses, línies elèctriques d’alta tensió innecessàries i destructores del territori, centres comercials uniformitzadors per a benefici exclusiu dels assidus a la llotja d’honor del Santiago Bernabeu. El PP continua fent-nos combregar amb rodes de molí. Tot per continuar munyint aquesta vaca explotada i humiliada que es diu Mallorca. Fins quan aguantarà la vaca abans de dir ‘prou’?
On son els Demetrios del s. XXI?


Lluís Segura
Secretari de Política Econòmica
Esquerra Republicana - Mallorca