Societat digital

El repte de la transformació digital de les Pimes

Narcís Romà
Narcís Romà
En paral·lel a la revolució que viu el país, s'està produint una altra gran revolució, la digital. Segurament la primera deu molt a la segona. En l'àmbit personal, qui no disposa d’un smartphone? Qui no utilitza Internet per informar-se, participar, comprar, relacionar-se...? i són tants els canvis que la digitalització està introduint a la societat que, si no agafem perspectiva, és difícil adonar-se de la magnitud del que està succeint. Aquest canvi afecta la nostra economia, que esta immersa en una transformació cap a un model de negoci capaç d'integrar els avantatges i característiques de l'entorn digital en l'activitat tradicional de les nostres empreses.

Així, l'Enquesta sobre l’ús de tecnologies de la informació i la comunicació i del comerç electrònic a les empreses (ETICCE), permet conèixer la implantació i ús de TIC a les empreses, així com l’ús que fan del comerç electrònic, i ens informa any a any com va avançant la digitalització de les nostres empreses, però en la darrera també ens alerta d'alguns indicadors a tenir en compte.

En aquest sentit, si en fixem en la mida de les empreses, podem observar que entre les empreses que tenen menys de 10 persones ocupades i les que en tenen 10 o més, l’informe constata una bretxa de més de 10 punts pel que fa a l’ús de les TIC a favor de les de dimensió superior. Aquesta bretxa però, encara és molt més significativa quan analitzem les que aposten pel comerç electrònic, on trobem que un 20,3% de les empreses amb 10 o més persones ocupades han fet el pas, per contra només el 3,8% de les empreses de menys de 10 persones ocupades.

Cal recordar que la major part de les empreses del nostre país tenen menys de 10 persones assalariades. Si tots els experts coincideixen que les empreses que no es digitalitzin corren el risc de desaparèixer a mitjà termini, potser ara és el moment per fer un gran acord entre la indústria tic i l'administració per impulsar la transformació digital de les empreses i preparar-les per al nou país.


Narcís Romà
Vocal de la sectorial de Societat de la Informació
Esquerra Republicana