Societat digital

La innovació per a fer país

Montserrat Muñoz
Montserrat Muñoz
Què és innovar? És usar el nostre coneixement i l’experiència adquirida per transformar-los en nous o diferents serveis i productes de valor i beneficis immediats pel seu ús i consum.

S’innova plantejant canvis, per petits que siguin, o grans i disruptius que introdueixen novetats que milloren el punt de partida o el renova. Innovar és una actitud. És ser constant i curiós. És reinventar, diferenciar-se i saber col·laborar qüestionant-se el status quo per a construir un present que doni sentit al nostre futur. Donar valor a qui som, què fem i com ho fem.

En el Mobile World Congress d’enguany celebrat a Barcelona el premi a la innovació d’empresa és per a una companyia que ha sabut combinar tecnologia puntera amb un bon i fonamentat cas d’ús, la tecnologia posada al servei dels grangers per a controlar i gestionar l’alimentació i la salut del seu bestiar en temps real.

El premi en l’àmbit educatiu és per una aplicació de mòbil SMS que permet als estudiants de primària i secundària de Kenya accedir als continguts educatius en qualsevol moment, des de qualsevol lloc. En un país on encara els mitjans i recursos no són suficients i les distàncies insalvables, desplegar una aplicació SMS especialitzada, assumible en cost, amb dispositius mòbils simples i generant un impacte positiu immediat, l’ha fet guanyadora.

Els mòbils més atractius presentats en el congrés oferien reconeixement facial, però el premi a la innovació ha set per aquell fabricant que ha sabut diferenciar-se, oferint més qualitat, major integració i usabilitat. Clars exemples on l’ús és el que ha fet de la tecnologia ser innovadora i no a la inversa.
A Catalunya estem acostumats a innovar. Barcelona s’ha convertit en un referent permanent tecnològic i ara és moment de saber crear un país usant els nostres propis recursos i introduint canvis a la nostra administració i govern que ens permetin afrontar els nous reptes.

Perquè no fem serveis que estiguin a l’abast dels nostres ciutadans i no ells al servei de la nostra administració?

Identificació única, documentació centralitzada disponible des de qualsevol organisme i en qualsevol moment només autenticant-nos, aplicació mòbil que m’informa amb antelació dels tràmits a efectuar, que m’avisa i m’assessora abans de penalitzar-me, que m’envia missatges a un canal de televisió social si no disposo de dispositius digitals o coneixement suficient. Recursos preparats per totes les edats i cobrint totes les necessitats.

Simplifiquem serveis. Unim historials mèdics amb informes socials, fem que els expedients d’ajuts siguin resolts amb eficiència, connectem els centres d’educació amb les universitats i l’empresa, creem espais de debat i opinió ciutadana no només abans d’una campanya electoral per elaborar programes, sinó continus en el temps.

Revisem les lleis que ens governen, fem-les flexibles per a assolir aquestes fites, trenquem fronteres entre departaments, entitats, consorcis i món privat. Unim la recerca, potenciem l’opinió. Tenim l’actitud i sabem com fer-ho, per tant, accionem-ho.


Montserrat Muñoz
Enginyera Superior en Informàtica