Comerç Turisme i Consum

El consum, eina de reconstrucció social i nacional

L’any 2013 és un d’aquells dels que no hem d’esperar res, ho hem d’anar a buscar tot. No val restar impassibles pretenent que el pas dels dies ens acosti a un futur millor. Hem de fer camí, hem d’emprendre la marxa, conscients de que si ens aturem, encara que sigui per reposar forces, les nostres possibilitats de subsistència s’esgotaran com una flama d’espelma exhausta.

Ha arribat l’hora de prendre decisions en el dia a dia, constantment, sense parar, i aquesta actitud individual serà l’única cosa que ens farà vèncer els obstacles que tenim plantejats col·lectivament, tant els socials com els nacionals. Sense menystenir ni odiar ningú, hem d’aprendre a estimar-nos a nosaltres mateixos, sense por, però amb orgull i consciència col·lectiva. És el millor servei que podem fer al país i a la societat.

La nostra força econòmica és escassa, tan a nivell de país com a nivell de famílies, i la nostra capacitat de ser solidaris s’està esgotant. Però encara és suficient per fer del nostre consum la principal eina de la reconstrucció social i nacional que el país necessita, i que tots plegats ens mereixem.

No és una força menor. És més gran del que ens pensem i molt més útil que d’altres accions menys subtils i més estridents. Des que ha començat, la crisi ens ha robat moltes coses: hem perdut drets, il·lusió, expectatives, estalvis, rendes, dignitat...però encara mantenim la capacitat de decidir quelcom tan important com el fet de cap a on volem que vagin els diners que tenim o que hem de gastar.

És tan senzill com consumir i actuar, econòmicament parlant, amb consciència i d’una forma conseqüent. Per exemple, tenir els nostres estalvis en entitats ètiques, o en entitats el més properes possibles, o ambdues coses; fer els nostres proveïments quotidians en base a productes i serveis d’empreses responsables, o el més properes a nosaltres, o ambdues coses; mirar-nos la procedència de tot allò que vulguem comprar, mirar a qui pertany la propietat dels establiments on comprem; si tenim la sort de poder anar de vacances, fer-ho a dins dels Països Catalans, que és molt gran i hi ha molta gent que ens necessita per poder subsistir i generar riquesa col·lectiva; en definitiva, escollir els productes i/o serveis que deixen més valor afegit a casa nostra, que a hores d’ara és el que ens fa més falta.


Bernat Valls
Vocal de la comissió sectorial de Comerç, Turisme i Consum