Comerç Turisme i Consum

Sí a un model comercial equilibrat, arrelat a la trama urbana, amb pluralitat d'oferta i equilibri entre formats

Isaac Albert
Isaac Albert

Treballem per promocionar un model comercial arrelat a la trama urbana, modern i dinàmic. Amb una pluralitat d'oferta i equilibri entre formats, com una peça essencial per a la cohesió social, la coherència urbanística i la identitat i l'atractiu de la ciutat.

La realitat, però, és que tot i el relat i la defensa política d'aquest model no tenim una legislació que ens acompanyi, que ens faciliti lligar les paraules amb els fets. Parlem i defensem un model comercial mentre dia rere dia inaugurem grans i/o mitjanes superfícies, outlets, centres d'oci/comercials..., "estratègicament" situats.


Dit això, quan parlem de model comercial, no parlem només de si ha de venir o no una gran superfície comercial al nostre poble o ciutat. Quan parlem de comerç no parlem només de petit o mitjà comerç o de comerç de proximitat; parlem, en definitiva, de model de ciutat, o sigui, de model social.

Uns dels processos més significatius en la definició de les noves polítiques urbanes, és conceptualitzar l'activitat comercial com un dels actius més importants no només de l'economia urbana (que també), sinó de la qualitat de vida, a partir de la importància que el comerç té pel que fa a la construcció de l'espai urbà. És a dir, les polítiques de comerç i les accions de dinamització comercial, no s'entenen a partir d'un enfocament sectorial en el context de les polítiques urbanes, sinó tot el contrari, situant-lo en el centre d'una nova agenda.

En aquest sentit, les polítiques comercials van lligades a quatre qüestions bàsiques en aspectes d'innovació i creativitat de les polítiques urbanes que són: “la sostenibilitat urbana” entesa en un sentit ampli, no només ambiental, incorporant elements i factors de tipus social i cultural; “la resiliència de l’Espai Urbà”, és a dir, la capacitat d'adaptació de l'espai de la ciutat a les situacions de transformació i crisi; “el desenvolupament Comunitari i Social”, dels barris de la ciutat, en termes de qualitat de vida; i “la redefinició de les Polítiques de Regeneració Urbana”, a partir del reciclatge d'espais urbans amb un caràcter estratègic.

Aquesta "nova" definició del comerç urbà com un factor de rellevància pel que fa a la sostenibilitat social urbana, està en la base d'una nova aproximació a l'activitat comercial urbana que potencia la idea de resiliència de les ciutats, entesa com la capacitat de les ciutats de resistir i superar amenaces. Per entendre'ns..., si tenim un bon comerç, si l'activitat comercial es present i manté una bona dinàmica local, molts dels factors claus per a garantir la sostenibilitat social urbana i per tant la capacitat d'adaptació de la ciutat als canvis i a les crisis, també estarien garantits.


Isaac Albert
Sectorial de Comerç, Turisme i Consum
Esquerra Republicana
comercturisme@esquerra.cat

Vols saber-ne més? Visita la República que farem