Comerç Turisme i Consum

Un somni: Catalunya com a referent del mercat turístic

Esther Querol
Esther Querol

Catalunya rep aproximadament el 23% del turisme que arriba a Espanya, parlem de 24 milions de turistes (estrangers i nacionals), els quals ens reporten uns 24.000 milions. Són innegables els beneficis que el turisme aporta a la nostra economia, però encara no està tot fet, tenim molt a gestionar en matèria de venta del destí i d’atracció del turisme que decidim que volem.

FITUR, és la Fira Internacional del Turisme, té lloc a Madrid i situa Espanya com a lloc de referència en matèria de turisme, se celebra a finals de gener i allà tenen trobada empreses de tot el mon, les quals durant mesos tenen la possibilitat de quadrar les seves agendes. Durant aquells dies es tanquen quins destins, quins tours, quins hotels, quins transports, quins monuments cada empresa vendrà durant la temporada. Fitur ha tancat, a la seva 40a edició amb xifres històriques:

  • Va rebre a 104.989 visitants no professionals, els quals van anar durant els darrers dies per triar les seves vacances.

  • 150.011 professionals es van desplaçar a Madrid per fer negocis.

  • 918 expositors van vendre diferents destins-atraccions turístiques

  • 11.040 empreses van enviar als seus comercials per buscar nous partners.

  • 165 països van estar representats a la fira

  • 69.694 metres quadrats d’exposició.

  • 333 milions d’euros, van deixar a Madrid els assistents a la fira.

BTRAVEL, és el nostre antic SITC, Saló Internacional del Turisme de Catalunya, se celebra a finals d’abril, i tot i que ha fet una neteja de cara els darrers anys, és necessari prendre les mesures oportunes per a que també sigui un referent per destins i empreses. Les xifres a les que hem tingut accés són les següents:

  • Va rebre un total de 35.941 visitants, sense especificar quants eren professionals.

  • Es van aconseguir 300 entrevistes entre professionals.

  • 200 expositors van vendre diferents destins-atraccions turístiques

  • 40 països van estar representats a la fira.

  • 6.000 metres quadrats d’exposició.

Crec que seria necessari, que la nostra Fira de Turisme (BTRAVEL) fos més potent i per això caldria fer un esforç a tots els nivells, per aconseguir que esdevingui un esdeveniment de referència al mon turístic. Es podria començar fent un canvi de dates, donat que la temporada alta se situa actualment del dia 1 d’abril al 31 d’octubre, i que caldria allargar-la més i separar els dies professionals dels dies de visitants. Podria ser plausible que s’organitzés durant els mateixos dies del IBTM( és una fira que se celebra a diferents països i que treballa el turisme d’incentius), és duu a terme a Fira Hospitalet i aplega uns 1.300 expositors, més de 13.000 metres quadrats d’exposició i te uns 10.000 visitants, en la seva majoria professionals.

En tot cas, són xifres per a reflexionar i que ens han d’ajudar a veure totes les possibilitats de desenvolupar-nos com a país referent turístic de manera sostinguda.


 

Esther Querol

Sectorial de Comerç, Turisme i Consum

comercturisme@esquerra.cat