Comerç Turisme i Consum

Helitrans Pyrinnes, una empresa molt específica i especial

Miquel Caminal
Miquel Caminal

Haritz, un jove piragüista que es va instal·lar a viure a La Seu d'Urgell on més enllà de la pràctica del piragüisme, tenia una altra passió, el vol amb helicòpter, no va trigar gaire a treure's la titulació de pilot. La seva passió el va portar a especialitzar-se en treballs aeris treballant en una empresa domiciliada a Andorra i l'any 2006 va posar en marxa la seva pròpia empresa nomenada Helitrans amb la compra del primer helicòpter. En les primeres feines s'especialitza en càrrega extrema i ser, molt eficients en aquests tipus de treballs, muntatges de torres elèctriques i construcció de refugis.

L'any 2007 adquireix un segon helicòpter i augmenta les especialitats com col·laboracions en treballs per productores de cine, seguiment d'events esportius com la "vuelta" o carreres de Moto GP. L'any 2013 s'inverteix en un altre helicòpter equipat amb una càmera termogràfica i aconsegueixen contracte amb "red eléctrica de España" per fer els seguiments de manteniment a 25.000 Km de xarxa elèctrica.

L'any 2007 l'aeroport de La Seu Andorra, passa a Incasol amb intenció de tancar-ho tot, però el 2009 ho compra Aeroports de Catalunya i licita un hangar que adquireix Helitrans com a base de la seva flota. Degut a la bona demanda i accés a més feines específiques, entre el 2010 i el 2011 l’empresa adquireix més hangars i compra tres helicòpters més, durant el 2018 en compra vuit més que, afegits als existents, fan que la flota d'helicòpters actius passi a ser de dotze unitats, dues de les quals treballen a Xile des del 2017 .

El 2015 s'aconsesgueix contracte amb Endesa per fer el manteniment a tota la xarxa elèctrica en l'àmbit nacional.

El 2016 amb l'equipament d'una serra helitransportada per a la realització de poda de vegetació en línies elèctriques entren al mercat francès amb un contracte de cinc anys.

Actualment Helitrans ha ampliat la seva activitat, oferint serveis de revisió, manteniment i reconstrucció d'helicòpters on actualment hi treballen 47 persones, entre pilots, administració i taller mecànic.

Aquests mecànics i especialistas els formen dins de la mateixa empresa, amb el handicap que un cop formats sovint canvien de companyia.

Hi ha doncs, una necessitat de formació d'especialistes mecànics, per un costat podria ser amb una escola de formació professional i formalitzant convenis amb Airbus on podrien fer les pràctiques.

Actualment aquesta empresa ha adquirit dues naus més i en tenen una altra en construcció.

El futur es preveu amb molt optimisme però caldria prioritzar l'eina imprescindible per a la seva progressió laboral i tècnica d’una empresa tan específica i especialitzada: la formació del personal.


 

Miquel Caminal

Senador