Comerç Turisme i Consum

Esperant temps millors per al sector turístic

Eduard Cuscó i Inma Ranera
Eduard Cuscó i Inma Ranera

Les darreres dades publicades per l’Idescat (juliol 2020) sobre la situació del sector turístic a Catalunya són d’allò més demolidores. Els establiments hotelers han perdut des del Gener un 76.1% de pernoctacions, amb un descens dels ingressos per habitació disponible (RevPAR) de gairebé el 65% en relació al 2019. La marca turística més afectada ha estat la de Barcelona (amb una variació interanual del -89.2%) i la menys afectada, la de Pirineus, amb una davallada del -29.3%.

Pel que fa a l’origen de les pernoctacions hoteleres, la variació interanual del turisme estranger se situa en un -80.3% de pèrdua i la davallada de la despesa diària per persona en un -12.1%.

Pel que fa a altres modalitats d’allotjament, els càmpings, han perdut gairebé el 80% del total de viatgers respecte l’any anterior, i segons Apartur els habitatges en oferta a la ciutat de Barcelona que han renunciat a l’ús turístic per a oferir lloguers de de més llarga durada s’apropen al 60%.

Menys negatives són les dades del turisme d’interior que ha patit una variació interanual més baixa -del -59,8%- arribant a un 18.8% d’ocupació, de fet, el mes de juliol el 61.2% dels residents a Catalunya van fer turisme a casa nostra.

Amb aquestes dades, sembla obvi que, tant des de l’administració pública com des del propi sector, s’ha de continuar fent l’esforços de repensar-se per tal de donar un tomb a la situació i que, un cop superada la pandèmia, la dependència de la nostra economia (el 12% del PIB i el 14% de la ocupació) no siguin tan elevada envers el sector turístic. A banda dels ajuts que han posat en marxa diferents administracions, des d’ERC exigim a l’Estat l’allargament dels ERTOS com a mínim fins a l’abril del 2021, i des de Catalunya cal elaborar un mapa de les externalitats positives de cada marca al territori per trobar la millor manera de contrarestar les negatives i poder desenvolupar un sector més sostenible, tant des del punt de vista social, ambiental i econòmic, per què mai més no torni a patir una sotragada tan important com l’actual.


Eduard Cuscó i Inma Ranera

Sectorial de Comerç, Turisme i Consum