Comerç Turisme i Consum

Als turistes els espanta el terrorisme global, no els processos polítics

Esther Querol
Esther Querol
El fenomen turístic és un fet imparable i en constant creixement a tot el món, cada vegada hi haurà menys llocs que siguin no turístics, el futur depararà a aquelles destinacions que se sàpiguen adaptar a les necessitats dels turistes i siguin capaces de gestionar les connotacions negatives d’aquesta activitat econòmica amb un futur d’ingressos i intercanvi cultural.

Venim d’un total de 25 milions de turistes el 1950, passant per 674 milions a l’any 2000 i als 1.800 milions als que es preveu arribar en el 2030. Per aquest motiu es parla del Big Bang Turístic, on els turistes planegen els seus viatges amb cura, el pre-turista que vol viure noves experiències, té necessitats i inquietuds diverses, les quals evolucionen al llarg del temps. Viatjar s’ha convertit en una prioritat, una necessitat social la qual el post-turista explicarà i difondrà a les seves xarxes socials.

Aquest fenomen global està per sobre de controvèrsies polítiques i canvis de govern, es tracta d’una inèrcia a nivell global, la qual només es veu afectada, de forma temporal, pels atemptats terroristes, com ha sigut el cas de Catalunya en els darrers mesos del 2017. Algunes companyies d’assegurances han pujat les seves primes per als turistes que viatgen als països que han sigut darrerament afectats. Aquesta política ha provocat el descens citat, però aquesta prima serà aixecada després d’uns mesos. Tot i així, el passat any Catalunya va seguir amb les seves xifres record, donat que el nombre total de turistes va ascendir a 19,1 milions, que van representar un increment del 5,5% respecte el 2016, els quals van generar una despesa de més de 19.000 milions d'Euros, un 9,1% més que l'any anterior. Barcelona va ser la ciutat del país amb més turistes que entre tots van sumar un total de més de 20 milions de pernoctacions, i els creueristes van representar un 8% del total de visitants de la ciutat, encara que la despesa que van generar arribà fins al 20% del total.

El turisme a Catalunya lluny de resultar afectat per causes polítiques, segueix marcant una millora econòmica, la qual precisa dels ajustos normatius necessaris per assentar les bases per un pròsper futur. Els turistes, en definitiva, només canvien les seves destinacions i comportaments quan veuen afectada, en primera persona, la seva seguretat, per això el terrorisme global sí afecta al turisme. En canvi els turistes no varien les seves destinacions per motius polítics o crisis econòmiques, ja que llavors Londres i el Regne Unit haurien patit el Brexit, els EEUU haurien patit els efectes negatius de la imatge global de Donald Trump, determinats països de l’Amèrica Llatina on la ciutadania autòctona viu en condicions deplorables o amb manca de democràcia haurien deixat de ser destinacions turístiques o haurien deixat d’anar a Grècia en plena crisi econòmica.

Clica aquí per veure la infografia amb les dades de turisme a Catalunya el 2017


Esther Querol
Sectorial de Comerç, Turisme i Consum
Esquerra Republicana
comercturisme@esquerra.cat