Comerç Turisme i Consum

El comerç de proximitat

Joan Ros Cardona
Joan Ros Cardona

El model de comerç urbà de Catalunya, en els últims anys ha sigut un comerç que ha tingut el suport de les institucions com a model a conservar per generar unes ciutats que puguin dinamitzar la vida quotidiana i satisfer les necessitats dels seus habitants. Aquest model de proximitat ha sofert canvis molt importants durant el COVID-19 accelerant un procés de reestructuració dels comerços, de les ciutats, dels hàbits de compra i del paper del comerç de proximitat.

Un cop situat on estàvem, on som, només ens queda preparar el futur del nostre comerç. Hem de donar-li la importància que té i l'hem de posar en valor davant dels ciutadans i ciutadanes, de les administracions i de la societat en general. Hem de donar al sector una visió transversal i vinculada a les ciutats, convertint-la en motor de la vitalitat i ànima d'aquestes. Per a això, hem de defensar el concepte de proximitat en totes les seves visions. Hem d’actuar, directe i ràpidament en el focus d’aquest concepte.

La proximitat com a tracte personal i coneixedors de l'entorn per convertir-nos en agents de cohesió social. Hem de transmetre confiança als habitants de les ciutats com a punt de trobada entre comerç-ciutat. La proximitat estalvia temps en desplaçaments, amb això contribuïm a una millora mediambiental com a valor de compromís amb l’agenda 2030 i els ODS.

La proximitat fa que el comerç urbà incrementi les seves vendes ja que el ciutadà o ciutadana incrementarà les seves compres i contribuirà al fet que el comerç millori en modernitat i en processos comercials. Si el concepte proximitat li donem un significat de ciutat això farà que les ciutats seguin més dinàmiques i possiblement més atractives per a nous emprenedors i emprenedores. En definitiva, la creació d'espais de relació, qualitat social i econòmica que ens doni vitalitat i sentit de comunitat.

La digitalització de les ciutats, dels comerços i la creació d'un marketplace de país, ha de contribuir a un nou model de comerç urbà. Deixant l'antic pel modern i el concepte de comerç vell i antic.

 

Joan Ros Cardona

Sectorial de Comerç, Turisme i Consum

comercturisme@esquerra.cat