El comerç de proximitat
El model de comerç urbà de Catalunya, en els últims anys ha sigut un comerç que ha tingut el suport de les institucions com a model a conservar per generar unes ciutats que puguin dinamitzar la vida quotidiana i satisfer les necessitats dels seus habitants. Aquest model de proximitat ha sofert canvis molt importants durant el COVID-19 accelerant un procés de reestructuració dels comerços, de les ciutats, dels hàbits de compra i del paper del comerç de proximitat.
Un cop situat on estàvem, on som, només ens queda preparar el futur del nostre comerç. Hem de donar-li la importància que té i l'hem de posar en valor davant dels ciutadans i ciutadanes, de les administracions i de la societat en general. Hem de donar al sector una visió transversal i vinculada a les ciutats, convertint-la en motor de la vitalitat i ànima d'aquestes. Per a això, hem de defensar el concepte de proximitat en totes les seves visions. Hem d’actuar, directe i ràpidament en el focus d’aquest concepte.
La proximitat com a tracte personal i coneixedors de l'entorn per convertir-nos en agents de cohesió social. Hem de transmetre confiança als habitants de les ciutats com a punt de trobada entre comerç-ciutat. La proximitat estalvia temps en desplaçaments, amb això contribuïm a una millora mediambiental com a valor de compromís amb l’agenda 2030 i els ODS.
La proximitat fa que el comerç urbà incrementi les seves vendes ja que el ciutadà o ciutadana incrementarà les seves compres i contribuirà al fet que el comerç millori en modernitat i en processos comercials. Si el concepte proximitat li donem un significat de ciutat això farà que les ciutats seguin més dinàmiques i possiblement més atractives per a nous emprenedors i emprenedores. En definitiva, la creació d'espais de relació, qualitat social i econòmica que ens doni vitalitat i sentit de comunitat.
La digitalització de les ciutats, dels comerços i la creació d'un marketplace de país, ha de contribuir a un nou model de comerç urbà. Deixant l'antic pel modern i el concepte de comerç vell i antic.
Joan Ros Cardona
Sectorial de Comerç, Turisme i Consum
comercturisme@esquerra.cat