Comerç Turisme i Consum

Catalunya: turística i sostenible?

Inma Ranera
Inma Ranera

Acaba la COP26 a Glasgow i sembla que malgrat les reiterades peticions del Secretari General de Nacions Unides, Antònio Guterres, en relació a la necessitat de deixar de parlar per actuar de manera immediata per impedir que la temperatura global del planeta s’incrementi més enllà dels 1.5 graus, el multilateralisme és lent i el temps demostra que els acords, encara que assolibles, no s’implementen al 100%.

Gestionar la incertesa és una de les noves tasques tant de governs com d’empreses i ciutadans. Malauradament, no ha estat una assignatura freqüent al centres educatius, ja fossin instituts, universitats o escoles de negocis, i tampoc els ciutadans ens hem preparat per afrontar els reptes que ara ens amenacen de manera urgent. Ara sembla que comencem a ser conscients que hem de modificar moltes conductes per tal de no posar en risc la nostra pròpia supervivència i la del nostre planeta (l’únic de que tenim, per cert). La tasca no serà fàcil però si encarem el repte des de la voluntat de construir un millor futur on no deixem ningú enrere, de ben segur serà més exitosa.

El sector turístic, que encara està en fase de recuperació d’una pandèmia global, afronta reptes i incerteses molt importants relacionats en la seva major part amb la sostenibilitat:

  • Viatjarem emprant els mateixos mitjans de transport o canviarem els costums per reduir la nostra petjada de CO2?
  • Ens tornarem més exigents pel que fa a la sostenibilitat dels destins i establiments que visitem o ens oblidarem de ser-ho quan arribem al destí?
  • Sabrem afrontar les modificacions que el nostre paisatge litoral pot patir en els propers anys quan els fenòmens climàtics es tornin més extrems o exigirem que les platges es mantinguin com ens hem acostumat a veure-les en les últimes dècades?
  • A Catalunya gaudim de platja o muntanya en només tres hores de cotxe però, quin és el futur del turisme d’hivern relacionat amb la neu?
  • Farem sovint viatges curts visitant capitals properes en vols low cost o preferirem viatges de més durada a llocs més llunyans?
  • Seguirem mantenint el mateix nombre de reunions presencials de treball o voldrem equilibrar-les amb les reunions on line?

Totes les nostres decisions en relació a aquestes i moltes altres preguntes afecten de manera directa a totes les empreses que conformen el sector turístic, que afronta un futur sense tenir respostes clares de quines seran les tendències que es consolidaran en els propers mesos i anys. Cal que el sector públic i el sector privat treballin plegats per plantejar tots els possibles escenaris que les diferents respostes poden provocar i cal, llavors, que es plantegin les millors solucions per cadascun d’ells.

El sector, com molts altres, patirà canvis tot i que no sabem encara amb quina intensitat. El que sembla clar és que no es pot quedar creuat de braços i ha de posar damunt la taula tot el seu talent, la seva resiliència, el seu inconformisme, la seva adaptabilitat, en definitiva la seva capacitat de trobar les oportunitats que les crisis sempre generen.

 

Inma Ranera

Vocal de Nou Discurs de Turisme de la sectorial de Comerç, Turisme i Consum

comercturisme@esquerra.cat