Comerç Turisme i Consum

Temporada d’hivern i sisena onada al Pirineu

Eduard Cuscó
Eduard Cuscó

Dos anys després de l’inici de la pandèmia, i en plena sisena onada, la recuperació turística segueix sent desigual a Catalunya, i les marques turístiques que menys depenien del turisme internacional segueixen liderant els resultats més positius.

En aquest sentit, el tret de sortida del turisme de neu i la temporada d’esquí va començar amb ocupacions de gairebé el 100% al Pirineu, protagonitzades sobretot per catalans i catalanes que van aprofitar les no sempre habituals nevades de finals de tardor que van permetre posar en marxa pistes i remuntadors, i que els canons de neu i el fred han permès allargar malgrat la manca de precipitació.

Si tot va bé, al Pirineu la temporada es preveu similar a la del 2019, una notícia molt positiva atesa la mala temporada d’hivern 2020-21, i tenint en compte que en algunes comarques de muntanya el pes del turisme arriba al 30 o 40% del PIB, un percentatge que caldria no seguir incrementant els propers anys, diversificant i incorporant altres activitats.

En aquest context, l’Agència Catalana de Turisme va posar en marxa una campanya centrada en el turisme de neu i muntanya dels Pirineus, amb l’objectiu de promocionar com a element central les 16 estacions d’esquí catalanes amb més de 650km esquiables, a més d’altres activitats esportives vinculades a la neu i natura.

En paral·lel, a finals de novembre se celebrava a Lloret el primer Congrés Mundial de Turisme Esportiu, on es presentava aquest tipus de turisme en general com una opció sostenible que pot tenir un paper cabdal per a la reactivació postpandèmia, gràcies a la capacitat d’adaptació a la nova normalitat, a la importància dels espais a l’aire lliure i a la necessitat que tenen les persones de cuidar la seva salut física i emocional.

Si la situació no empitjora, aquest ha de ser l’any que ajudi a consolidar la recuperació del turisme de natura i en especial a recuperar de forma definitiva el turisme de neu i els esports d’hivern al Pirineu, una opció que ha de compatibilitzar avui més que mai sostenibilitat, benestar i responsabilitat.

 

Eduard Cuscó

Vocal de Turisme de la sectorial de Comerç, Turisme i Consum

comercturisme@esquerra.cat