Comerç Turisme i Consum

Blindem les nostres competències de Comerç, Turisme i Consum

"Al Congrés i al Senat hem de blindar aquestes competències que ja ens son pròpies per tal de poder consolidar un model de turisme de qualitat, un comerç equilibrat i unes polítiques de consum que evitin posicions de domini de mercat"

Eduard Cuscó Puigdellívol
Eduard Cuscó Puigdellívol

Catalunya té la competència exclusiva en matèria de comerç, turisme i consum, però malauradament els darrers anys hem hagut de lamentar invasions competencials per part de les institucions estatals en tots els tres àmbits per part de governs espanyols de tots els colors polítics, les quals si no treballem per blindar poden consolidar-se en un futur.

Si bé la construcció d’estructures d’estat cal centrar-les doncs en altres àmbits, al Congrés i al Senat hem de blindar aquestes competències que ja ens son pròpies per tal de poder consolidar un model de turisme de qualitat, un comerç equilibrat i unes polítiques de consum que evitin posicions de domini de mercat.

En matèria de comerç, la nova amenaça és la de l’avantprojecte de les APIE, que pretén homogeneïtzar la normativa de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana que des de Catalunya s’ha aprovat al Parlament per tal d’impulsar la modernització i revitalització del sector comercial al nostre país. De fet, el govern espanyol no se n’amaga i els objectius de l’avantprojecte de llei son, segons el mateix govern espanyol, els de definir un marc comú a nivell estatal per a la creació d’aquesta innovadora figura.

Pel que fa a turisme, la centralització dels Next Generation ha suposat una nova invasió tan pel que fa al disseny dels criteris de repartiment dels fons com pel que fa a la gestió de bona part dels recursos que han de garantir la transició ecològica i digital del sector al nostre país. En un moment en que el full de ruta a Catalunya està marcat pel Compromís per un Turisme Responsable, considerem que la Generalitat és qui hauria de liderar la transformació del sector.

En matèria de consum, a Madrid caldria delimitar mitjançant les modificacions legals adients les competències en aquest àmbit. La darrera modificació del text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries (RDL 1/2007, de 16 de novembre) duta a terme per l’apartat 4t de l’article 82 del Reial Decret Llei 24/2021 va atorgar noves funcions en matèria d’inspecció i sanció al Ministeri de Consum. Aquesta modificació comportava l’afectació de les competències exclusives de la Generalitat de Catalunya en matèria de consum, per la qual cosa es va obrir la negociació bilateral, de la qual en va resultar un Acord, del qual en farem el seguiment i vetllarem perquè es compleixi.

L’Estat està duent a terme també altres accions recentralitzadores en àmbits com els serveis financers o el transport aeri, establint organismes centrals únics (recent creació de l’Autoritat de defensa del client financer i AESA pel que fa al transport aeri) competents per atendre i resoldre les reclamacions dels usuaris d’aquests serveis, atorgant a aquests organismes la capacitat exclusiva d’emetre resolucions vinculants. Aquest esquema limita la capacitat d’actuació de l’Agència Catalana del Consum en relació amb els conflictes dels consumidors catalans amb les empreses d’aquests sectors (que d’altra banda en els darrers anys han estat generant alts volums de reclamacions), i per tant serem bel·ligerants.

 

Eduard Cuscó Puigdellívol

President de la sectorial de Comerç, Turisme i Consum

comercturisme@esquerra.cat